עלות המחייה בברלין

אתם בטח שואלים את עצמכם מה יהיו הוצאות המחייה שלכם בברלין. זה כמובן משתנה בהתאם לצרכים, אבל ננסה כאן לתת אומדן למשפחה של שני הורים וילד אחד.

הוצאות קליטה ראשוניות

אם זה עתה הגעתם לברלין ותשכרו את דירתכם הראשונה, תצטרכו לדאוג לריהוט ומכשירי חשמל, תשלום פיקדון שכירות וכדומה. פרטים נוספים לגבי דיור בברלין.

הפיקדון

זהו סכום בגובה שלושה חודשי שכירות קרה שאמנם תקבלו חזרה, אך לעת עתה עליכם להיפרד מסכום זה לאורך כל תקופת השכירות. מדובר בסכום שיכול להגיע לכ-4,000 יורו ואף יותר, תלוי בגובה השכירות הקרה שלכם.

ריהוט ומכשירי חשמל

כאמור, מרבית הדירות אינן מרוהטות ואינן כוללות מכשירי חשמל, כך שתצטרכו לרכוש הכל בכל מכל – החל בסכו"ם, כלי מטבח בסיסיים וכלה במיטה, ספה, מכונת כביסה ועוד. אז כן – צריך לפשוט על איקאה ועל שווקי הפשפשים למיניהם. כמו כן ניתן לרכוש ריהוט דרך Kleineinzeigen או דרך קבוצות פייסובק.

קיימת האופציה המאוד נוחה לרכוש מהדייר הקודם את כל הריהוט שלו. אל תפסלו אופציה זו על הסף. לעיתים זו האופציה הטובה ביותר.

רכישה של פריטים אלמנטריים אלה יכולה לנוע בין 2,000 ל-10,000 יורו.

שכר דירה

בדרך כלל, שכר הדירה הוא ההוצאה הגדולה ביותר:

שכר הדירה לדירה של 4 חדרים ינוע בין 1200 ל-1600 יורו ואולי אף יותר לדירה לא מרוהטת. המחירים יהיו גבוהים יותר במרכז העיר ונמוכים יותר ככל שמתרחקים מן המרכז. בנוסף לעלות השכירות הקרה, בדרך-כלל תתווסף לעלות זאת ה Nebenkosten עבור חימום מרכזי, נקיון, אשפה וכדומה.

הוצאות שוטפות

ההוצאות הנוספות על שכר הדירה הן הוצאות מחייה שוטפות

  • מזון, חומרי ניקוי, סופרמרקט – 550 יורו למשפחה של זוג + ילד אחד
  • חשמל וגז – כ-120 יורו בחודש
  • מים וחימום עוד כ-250 יורו (בדרך-כלל זה נכלל בשכירות החמה)
  • אגרת רדיו וטלוויזיה כ-20 יורו לחודש (מחויב כל רבעון)
  • חיבור לאינטרנט וטלפונים כ-100 יורו בממוצע

ביטוח בריאות, ביטוח סוציאלי וביטוח צד ג'

ביטוח הבריאות והביטוח הסוציאלי מהווים את ההוצאה הכבדה השנייה בגודלה.

כשכירים תשלמו 9% משכרכם עבור ביטוח הבריאות + 9.3% משכרכם עבור הביטוח הסוציאלי.

ביטוח צד ג' הוא ביטוח זול אך נחוץ שעלותו היא סך הכל 5 יורו בחודש (מחויב שנתי).

אם נתייחס למשכורת הממוצעת היום בברלין (3,990 יורו), הרי ההוצאות על הביטוחים יסתכמו בכ-735 יורו בחודש לאדם. ביטוח הבריאות בלבד יהיה 360 יורו בחודש. הביטוח הסוציאלי מנוכה מהשכר (כפי שנעשה בישראל).

הוצאות חינוך

הוצאות החינוך לגנים ולבתי ספר בגרמניה הן משמעותית נמוכות מאלה בארץ. הגנים ובתי הספר מספקים יום לימודים מלא, ארוחת צהריים, ואף פעילויות בזמן מרבית החופשות. כל זה בחינם.

הוצאות תחבורה

בהנחה שתשתמשו בתחבורה הציבורית על בסיס חודשי – כיום ניתן לרכוש כרטיס ״חופשי-חודשי״ שתופס לכל גרמניה (לא כולל רכבות מהירות או הזמנת מקומות). הכרטיס נקרא Deutschland Ticket ועולה 49 יורו לחודש לאדם בהוראת קבע. לזוג עם ילד, תוכלו לסוע לכל מקום כמעט בעלות חודשית של פחות מ-100 יורו.

הוצאות תקשורת

הוצאות התקשורת תלויות בחבילה הביתית או אינטרנט נייד שתבחרו. כמות התעבורה בחבילות הנייד נמוכות משמעותית מישראל, ויקרות יותר, אבל עדיין צריכות להספיק לשימוש סביר. חבילות נייד ואינטרנט מתחילות מסביבות 9 יורו לחודש ומעלה. תכניות הכוללת גם מכשיר טלפון חכם יהיה הרבה יותר יקרות, לכן עדיף לרכוש את הטלפון במנותק מהתכנית בה תבחרו.

אינטרנט ביתי קווי נע בין 20 ל-50 יורו בחודש לערך, תלוי בספק ובמהירות שתבחרו. שימו לב שמרבית חבילות האינטרנט הביתי הן לתקופה של שנה לפחות, לעתים שנתיים.

הוצאות בנקים

חלק מהבנקים גובים עמלות חודשיות – בממוצע 10 יורו בחודש. חלק מהבנקים גם גובים עמלה יחסית גבוהה על משיכת מזומנים מכספומטים שאינם שייכים לבנק בו מתנהל חשבונך. חיוב זה יכול לנוע בין 5 ל-10 יורו למשיכה.

לחובבי הכלבים שביניכם

אם אתם מגדלים כלב – העלות הממוצעות למזון, ביטוח בריאות לכלב, ביטוח צד ג' לכלב היא כ-50 יורו לחודש.

לסיכום

אז בואו ננסה לסכם מה תהיה ההוצאה החודשית שלכם לזוג + ילד אחד. בהכרות שלנו עם הישראלים שהגיעו לברלין, רובם ככולם החליטו לגור באחת מהשכונות המרכזיות בברלין ולכן נציג את התחשיב בהתאם. דירת 3 חדרים (2 חדרי שינה) באחת השכונות המרכזיות.

שכר דירה -בברלין – 1,600 יורו, בתל-אביב – 2,500 יורו

הוצאות לבית (מזון ועוד) בברלין – 550 יורו, בתל-אביב – 750 יורו

חשמל, גז, מים, ארנונה – בברלין – 370 יורו, בתל-אביב – 650 יורו

אינטרנט וטלפון -בברלין – 100 יורו, בתל-אביב – 70 יורו

אגרת רדיו וטלויזיה (חובה גם אם אין לכם לא זה ולא זה) – בברלין – 20 יורו, בתל-אביב – בוטל

ביטוח בריאות -בברלין – 720 יורו (בהנחה ששני בני הזוג עובדים), בתל-אביב – 500 יורו

תחבורה ציבורית – בברלין – 100 יורו, בתל-אביב למרבית האנשים יש רכב – עלות חודשית משוערת – 625 יורו

חינוך – הוצאות מיוחדות בלבד כגון חוגים, אמנות וכו`. בברלין – 100 יורו, בתל-אביב – אם אחד מילדיכם קטן מגיל 3 – 1,375 יורו

סך הכל -בברלין – 3,560 יורו. זוהי ההערכה שלנו להוצאה החודשית הממוצעת הבסיסית למחייה בברלין, לזוג + ילד, כאשר אנו מניחים ששני בני הזוג עובדים.

סך הכל- בתל-אביב – 6,500 יורו. זוהי ההערכה שלנו להוצאה החודשית הממוצעת הבסיסת למחייה בתל-אביב, לזוג + ילד, כאשר אנו מניחים ששני בני הזוג עובדים.

בנוסף – קיצבת ילדים לילד אחד בברלין היא 250 יורו בחודש לכל ילד, בישראל – 42 יורו בחודש לילד ראשון. זהו סכום שאתם מקבלים כל חודש עד שהילד(ה) שלכם מגיע לגיל 18.

השכר הממוצע במשק בגרמניה נכון להיום הוא 3,990 יורו, כך שאם שני בני הזוג עובדים, ההכנסה הממוצעת לבית אב (ואם כמובן), תהיה 7,980 יורו לחודש ברוטו.

אם נשווה לשכר הממוצע בישראל – 3,125 יורו בחודש, לשני בני הזוג = 6,250 יורו לחודש ברוטו.