בתי ספר בברלין

מערכת החינוך בברלין היא אחת ממקורות הגאווה שלה ובצדק. קיימת שאיפה מתמדת לשינוי ולגיוון ההיצע החינוכי הן בתכנים והן במתודולוגיה, מבלי לפגוע בתמיכה בכל התלמידים באופן פרטני. לצד החינוך הקונבנציונלי, ניתן למצוא גישות חינוך כדוגמת מונטיסורי, חינוך אנתרופוסופי, בתי ספר המתמקדים בריבוי שפות לימוד, באמנות ובספורט.

גן ילדים – Kindertagesstätte ובקיצור Kita

חלף הזמן וילדכם הגיע לגיל שנה – הגיל הרשמי בו אתם רשאים לרשום את ילדכם ל-Kita (לא להיסחף – כל קשר ל'כיתה' מקרי בהחלט). במקרה בו שני ההורים עובדים, ניתן להגיש בקשה לרישום ל-Kita כבר בגיל 6 חודשים.

גני הילדים בגרמניה החל מגיל שנה עולים 23 יורו לחודש. סכום זה משמש לכיסוי הוצאות המזון של ילדכם. כן, אתם קוראים נכון. 23 יורו לחודש. הבעייה הגדולה היא למצוא מקום ב-Kita מתאימה.

בחלק מהגנים מקיימים פעילויות ייחודיות כגון: לימוד שפה נוספת, אמנות ועוד. על פעילויות אלה תצטרכו לשלם בנפרד. בדרך כלל תשלום על פעילויות אלה לא עולה על 60-90 יורו בחודש.

לא פשוט למצוא Kita ולכן הורים מתחילים בחיפוש כבר בהיותם בהריון.

מקומות לחיפוש Kita

Kitagutschein

ה-Kitagutschein הוא מסמך המאשר את זכאותם של ילדיכם לחינוך חינם בברלין. רצוי מאוד להגיש בקשה לקבלת מסמך זה מוקדם ככל האפשר שכן לוקח בין 5 ל-8 שבועות לקבל את האישור.

איך לקבל Kitagutschein

Kitagutschein הוא שובר המספק לילדכם טיפול חינם בברלין. מספר גורמים קובעים את זכאותו של ילדכם ל-Kitagutschein. שירות זה זמין ללא תשלום עבור כל הילדים. עם זאת, עדיין עליכם להגיש בקשה וייתכן שתצטרכו גם לשלם עלויות נוספות לקיטה עבור אוכל (לא להיבהל – רק 23 יורו), טיולים ואירועים מיוחדים (בין 60 ל-90 יורו בחודש).

רשאים להגיש בקשה הורים לילדים שגרים ורשומים בברלין ושילדם עדיין לא הגיע לגיל בית ספר. ילדים מתחת לגיל שנה יכולים ללכת לקיטה או לקבל מטפלת (Tagesmutter) למשך 4 עד 5 שעות ביום. זה נקרא טיפול 'חצאי ימים'. עליכם להוכיח שילדכם דורש זאת. אתם יכולים לעשות זאת על ידי הצגת חוזה העבודה שלכם או התחייבויות לעבודה עצמאית.
ילדים מעל גיל שנה מקבלים 5 עד 9 שעות קיטה חינם ביום.
כברירת מחדל, ילדים מעל גיל שנה מקבלים 5 עד 7 שעות קיטה ביום. זה נקרא טיפול במשרה חלקית או teilzeit.

אם שני ההורים עובדים או לומדים, אתם מקבלים 7 עד 9 שעות קיטה ביום. זה נקרא טיפול במשרה מלאה או ganztags. אם רק הורה אחד עובד או לומד, אתם מקבלים רק טיפול במשרה חלקית -teilzeit.
אם אתם רוצים שילדכם יבלה יותר שעות בקיטה מהמותר, עליכם להוכיח ששעות העבודה שלכם מחייבות זאת.

מתי ואיך כדאי להגיש בקשה ל-Kitagutscein?


מומלץ מאוד מאוד להגיש בקשה ל-Kitagutschein מחודשיים עד 9 חודשים לפני המועד בו תרצו שילדכם ייכנס לקיטה. ילדכם חייב להיות בן 8 שבועות לפחות. לוקח 6 עד 8 שבועות לקבל Kitagutschein.
ישנן שתי דרכים להגיש בקשה לקיטגוטשיין: אונליין או בדואר.
אתם יכולים להגיש בקשה ל-Kitagutschein באופן מקוון. זה לוקח פחות מ-30 דקות. אתם יכולים למלא את הטופס באינטרנט, אך עליכם לשלוח אותו בדואר.

פרטים מדוייקים להגשת ה-Kitagutschein תוכלו למצוא כאן.

בתי ספר

אם הגעתם לברלין עם ילדים בגיל בית-ספר, עליכם להיות מודעים לאפשרויות החינוך השונות מאלה בישראל ולמערכת החינוך בברלין בכלל.

בית הספר היסודי Grundschule

כל הילדים החיים בגרמניה נדרשים ללמוד בבית הספר לפחות תשע שנים. בברלין ההורים וילדיהם יכולים לבחור את בית הספר הרצוי להם. ילדים מתחילים ללמוד בגיל 6 בבית ספר יסודי משך 6 שנים. בכל בתי הספר בברלין (בניגוד למקומות אחרים בגרמניה) מתקיים יום לימודים מלא.

כל בתי הספר מציעים יום לימודים מלא מ-8 עד 4. ישנם בתי ספר שמפצלים לימודים וצהרון (Hort) ואפשר לאסוף את הילדים מוקדם יותר, ואחרים בהם כל הילדים מחויבים להישאר כל היום.

גימנסיה Gymnasium

תלמידים הלומדים בגימנסיה בברלין לומדים בה בדרך כלל במשך שש שנים או מכיתה ז' עד כיתה י"ב. לאחר כיתה י"ב הם יכולים לגשת לבחינת הגמר (Abitur) המשמשת כהסמכת כניסה להשכלה גבוהה כללית. לגימנסיות רבות שמות דגש פדגוגי בתחומים כגון מדע, מוסיקה, שפה או ספורט. מתלמידים בגימנסיה בברלין מצפים כי הם יהיו בעלי רמה גבוהה של מוטיבציה עצמית.

Sekundarschule

שלא כמו תלמידי גימנסיה, תלמידים הלומדים ב- Integrierte Sekundarschule נתמכים באופן אישי ,מה שמביא להזדמנויות שוות ומוטיבציה רבה יותר לכל תלמיד.

התלמידים במסגרת הזו יכולים לקבל את התעודות הבאות:

  • Berufsbildungsreife (תעודת חינוך מקצועי – BB),
  • erweiterte Bildungsreife (תעודת חינוך מורחבת – eBB)
  • Mittlere Schulabschluss (תעודת חינוך ביניים – MSA),
  • Abitur לאחר שלוש עשרה שנים (בניגוד לגימנסיה בה ניתן לגשת למבחן זה לאחר שתים עשרה שנים).
  • תלמידים שאינם יכולים לדבר גרמנית משתתפים בשיעורי 'ברוכים הבאים' שהם למעשה קבוצות לימוד שפה. הם נועדו לתמוך בילדים ולעזור להם ללמוד את השפה מהר ככל האפשר להשתלבות קלה במערכת החינוך הגרמנית. שיעורי 'קבלת פנים' זמינים בכל סוגי בתי הספר.

במרבית הגימנסיות אין יום לימודים ארוך.

תמיכה כספית

החינוך הציבורי בגרמניה הוא בחינם. בנוסף, ולמרות זאת קיימת גם אופציה לקבלת תמיכה כספית של Bildungspaket (חבילה חינוכית במימון המדינה) עבור דרישות בית הספר האישיות, טיולים כיתתיים, פעילויות פנאי ועוד.

חופשות

בשנת 2024 מסתכמים ימי החופשה בברלין ב-91 ימים. מתוכם:

"החופש הגדול" – 44 ימים

חופשת כריסמס – 9 ימים

חופשת החורף – 11 ימים

חופשת פסח/איסטר – 12 ימים

חופשת הסתיו – 13 ימים

חופשות שונות – 2 ימים

לצורך ההשוואה – בישראל, בשנת 2024 היו 108 ימי חופש. ההבדל הגדול הוא ב'חופש הגדול' 61 ימים לעומת 44 ובנוסף – בגרמניה ניתן לרשום את הילדים כמעט בכל החופשות ל-Hort ללא תשלום, כולל ארוחת צהריים וחטיפים.