סצנת העבודה הברלינאית

לפני שאתם צוללים פנימה, בואו נבין כמה דברים בסיסיים.

האם אתם יכולים לעבוד בברלין

כן, אבל סביר מאוד להניח שתצטרכו אשרת שהייה. ישראלים ששוהים בגרמניה מעל 90 ימים חייב באשרת שהייה.

אשרת שהייה

כדי להשיג אשרת שהייה כדאי מאוד שתהיה לכם הצעת עבודה בברלין.

בקשה לאשרת עבודה – Work Visa. ויזה זו היא סוג של אשרת שהייה. אתם צריכים אשרת שהייה על מנת לגור בגרמניה.

Work Visa

כדי לקבל אשרת עבודה תצטרכו:

  • הצעת עבודה. זו יכולה להיות גם עבודה לטווח קצר או משרה חלקית ואפילו משרה בה אתם מועסקים מרחוק. אתם חייבים להיות שכירים (לא עצמאיים).
  • משכורת 'הגונה' – אין הגדרה מדויקת של סכום אבל זה חייב להיות סכום הזהה או דומה לשכר המשולם לאזרח גרמני עבור אותה עבודה.
  • השכלה מתאימה – אתם חייבים להוכיח יכולת לבצע את העבודה אותה השגתם. למשל, רופאים, מהנדסים, עורכי דין נדרשים להוכחת השכלתם וכישוריהם.

Freelance Visa

עצמאיים – חייבים שיהיו להם לקוחות הגרים בגרמניה. אמנים נכללים בויזה הזו לפרילנסרים. מידע נוסף לגבי ויזה לפרילנסים.

Blue Card

אישור זה ניתן רק לבוגרי אוניברסיטאות או מומחים בתחום ה-IT עם לפחות 3 שנות נסיון. כמו כן יש הגדרה של שכר מינימלי נדרש. למידע נוסף על הכרטיס הכחול.

Au Pair Visa

לאלה המעוניינים לשמש כ-Au Pair למשפחה גרמנית. צריך להציג לצורך כך הסכם עבודה חתום עם המשפחה. לבני 27 ומטה. אשרה זו תקפה לשנה אחת בלבד ואם רוצים להמשיך – יש לבקש המשך להארכה.

איך להגיש את הבקשה?

לאחר שהגעתם לברלין, הגישו בקשה לאשרת שהייה ב Ausländerbehörde. בדרך כלל, אינכם יכולים לעבוד עד לקבלת האשרה. לעיתים זה יכול לקחת מספר חודשים. שימו לב!לישראלים מותר להגיש את הבקשה עוד בהיותם בישראל, על כן מומלץ מאוד לעשות זאת טרם הגעתכם לגרמניה.

אם אתם זקוקים לעזרה בהגשת הבקשה לאשרת שהייה, תוכלו לפנות למומחים לענייני הגירה שיוכלו לסייע לכם תמורת תשלום הנע בין 500 ל-2000 יורו.

הדרך הכי בטוחה לקבלת תור היא על-ידי מילוי הטופס הזה לישראלים (או ראו כאן לאזרחים אחרים או בקשות מסוג אחר). אפשר גם לשלוח את כל המסמכים בדואר. חשוב שיהיו לכם כל המסמכים בצורה מסודרת לכל בקשה. בלי זה יתכן ולא תוכלו לקבוע אפילו תור.

אופציה נוספת היא לנסות להזמין תור אונליין. מנסיון בחודשים האחרונים, המערכת הזו לחלוטין לא מתפקדת, ופשוט אין תורים. גרוע מכך, צריך לנסות שוב ושוב ולמלא את הפרטים אונליין כל פעם מחדש.

חשבון בנק ומזהה מס

כמו בארץ, השכר משולם בהעברה בנקאית ולכן חשוב לפתוח חשבון בנק טרם שאתם מתחילים לעבוד.

מזהה מס הוא מסמך שתקבלו כאשר תרשמו את כתובתכם בברלין. מסמך זה תצטרכו למסור למעסיק שלכם.

האם אתם חייבים לדבר גרמנית

לא בהכרח, אם כי זה מאוד עוזר. יש לא מעט משרות דוברות אנגלית, למשל בחברות טכנולוגיות – הייטק, מדיה, עיצוב ועוד. מידע נוסף על איך ללמוד גרמנית.

כמה זמן יקח לכם עד שיגייסו אתכם לעבודה

גיוס לתפקיד בחברה יכול לארוך בין חודש לשלושה חודשיים, גם משום שאתם צריכים לחכות לאשרת השהייה וגם משום שתהליך הגיוס בגרמניה ארוך יחסית (כבר אמרנו שהביורוקרטיה בברלין יותר גרועה מבתל-אביב?)

המשכורות בגרמניה

מידע על המשכורות המקובלות בגרמניה.

חפשו אחר ההזדמנויות שלכם

משרות דוברות אנגלית

  • Englishjobs.de – משרות באנגלית בלבד
  • Berlin Startup Jobs – מרבית המשרות לדוברי אנגלית
  • Expat Job Seeker – ניתן לסנן לפי שפות
  • Germany Startup Jobs – ניתן לסנן לפי שפה ולפי שכר
  • English-speaking jobs in Berlin – קבוצת פייסבוק
  • Indeed – ניתן לחפש משרות באנגלית בברלין
  • LinkedIn – נדרש חשבון לינקדאין, אבל זוהי אחת הפלטפורמות המובילות לחיפוש עבודה בברלין
  • Xing – פלטפורמה דומה ללינקדאין שהתפתחה בגרמניה. גם שם נדרש חשבון אך ניתן לחפש משרות בברלין

משרות טכנולוגיות

  • GermanTechJobs – ניתן לסנן לפי שפה ולפי סוג מקצוע

משרות מדיה, תקשורת, עיצוב

  • Dasauge – עבודות בתחום המדיה. בגרמנית בלבד
  • Mediengestalter Jobs – עבודות בתחום הקריאטיב, בגרמנית בלבד

סטרטאפים

עבודה לטווח קצר – התמחות, עבודה זמנית, משרות חלקיות

הזדמנויות לפרילנסרים

משרות במסעדות

זהו – הגיע הזמן להגשת מועמדות

לטשו את קורות החיים שלכם בסגנון גרמני

קורות החיים צריכים להיות מלאים ומפורטים ובחלק מהמשרות רצוי שתהיה לכם גירסה בגרמנית. (לדוגמא במרבית הסטרטאפים, אין צורך).

הכנת מכתבי פנייה משכנעים

לקורות החיים חשוב מאוד להוסיף מכתב מלווה Cover letter בו תציינו דברים ייחודיים עליכם ולהסביר ואולי אפילו לנסות לשכנע למה כדאי להם לשכור אתכם לתפקיד המוצע. כדאי מאד להראות עניין בחברה ובמה שהיא עושה, ולנסות להתאים את המכתב כך שיהיה ברור למה אתם מתאימים לתפקיד. המנעו מקופי-פייסט.

התמודדות עם שלב הראיון

תהליך זה יכול לארוך מספר שבועות ולפעמים גם חודשים. ייתכן שבהתחלה יהיה ראיון סינון ראשוני. ראיון זה הוא בדרך כלל טלפוני. אם עברתם לשלב הבא – סימן טוב ואם עברתם לבא אחריו – אז זה ממש ממש סימן טוב. למשרות בתחום הטכנולוגיה יש ראיונות טכניים או אתגרי קידוד. ציינו תמיד בדיוק את מה שאתם יודעים ובקיאים בו כיון שסביר שיבדקו אם כל מה שאתם אומרים שאתם יודעים לעשות, אתם אכן יודעים!

הכרות עם צוות "סגירת העסקה"

אם זומנתם לפגישה עם הצוות איתו אתם אמורים לעבוד, סימן שממש התקדמתם. יש!

לשלוט באמנות המשא ומתן על שכר

לנהל משא ומתן על שכר זה אולי לא משהו שאפשר ללמוד, אבל אם יש לכם את הכישורים הטבעיים לכך, אשריכם. סביר להניח שבשלב זה אתם כבר בדקתם וחקרתם את הנושא ואתם יודעים פחות או יותר מהו השכר שאתם רוצים לבקש. אם יציעו לכם שכר נמוך יותר ממה שאתם סבורים ש'מגיע לכם' יותר, תנסו את כוחכם בשלב זה. אם כבר תתחילו לעבוד, יהיה קשה לכם יותר לבצע שינוי.

להפוך את זה לרשמי -לחתום על חוזה העבודה

מומלץ בחום לקרוא בעיון את חוזה העבודה ולוודא שכל מה שהובטח לכם אכן רשום בחוזה. אם החוזה בגרמנית, מומלץ מאוד שתיעזרו במישהו הדובר גרמנית.

ביטוח בריאות וביטוח סוציאלי

בשלב זה כבר כדאי שיהיה לכם גם ביטוח בריאות שתוכלו למסור את מספרו למעסיק על מנת שישלם לכם את הביטוח. כנ"ל לגבי מספר הביטוח הסוציאלי. שימו לב – אם יש לכם ביטוח בריאות פרטי, תצטרכו להגיש בקשה לביטוח הסוציאלי בעצמכם או דרך המעסיק.

איך לקבל מספר בביטוח הסוציאלי (בקרוב…)

ציידו את המעסיק במסמכים הנחוצים

  • חשבון בנק אליו המעסיק יוכל לשלם לכם
  • מזהה מס
  • מספר ביטוח בריאות Krankenversicherungsnummer
  • מספר ביטוח סוציאלי Sozialversicherungsnummer (אם יש לכם, לעתים המעסיק יעזור לכם או ידאג לכך. אם אין לכם מצאו איך לקבלו כאן)

שימו לב – אתם בתקופת מבחן

משך ששת החודשים הראשונים אתם בתקופת מבחן וקל לפטר אתכם.

כאשר אתם מתחילים לעבוד בחברה, יש לכם בדרך כלל תקופת ניסיון של 6 חודשים. במהלך תקופת המבחן, המעסיק יכול לפטר אתכם ללא כל סיבה, עם הודעה מוקדמת של שבועיים בלבד. זוהי תקופה מלחיצה, אך אני מניח שאתם טובים, אז אל דאגה!

לאחר תקופת המבחן, המעסיק יצטרך לתת לכם הודעה מוקדמת של מינימום 4 שבועות ולעיתים אפילו עד 3 חודשים (תלוי בחוזה שלכם).

מה עוד חשוב שתדעו

המשכורות בגרמניה משולמות בכל תחילת חודש. המעסיק מנכה מס הכנסה, ביטוח בריאות וביטוח סוציאלי וכן הפרשה לפיצויים unemployment insdurance.

מגיע לכם על פי חוק ימי חופשה וימי מחלה וכמו כן חופשות בימי החג.

חופשות – המינימום בגרמניה לאלה העובדים 5 ימים בשבוע – 20 ימים בשנה. במשרות יותר בכירות, אף יותר. בנוסף תזכו בעוד 10-13 ימים של public holidays.

ימי מחלה – נושא זה קצת עמום בגרמניה. בדרך כלל עד 5 ימים אתם לא מחויבים באישור מחלה, אבל בדקו עם המעסיק. בעיקרון – כמו בישראל, אם אתם חולים, קבלו אישור מחלה מהרופא שלכם והעבירו אותו למעסיק שלכם.

עניינים כספיים – הצהרת מס ועוד

על עלויות רבות תוכלו להזדכות ממס – למשל: עלויות רילוקיישן, עלויות חיפוש עבודה (אימון, כתיבת קורות חיים, צילומים מקצועיים, תרגומים ועוד); עלויות נסיעה שביצעתם בתהליך חיפוש העבודה ועוד.

שימו לב – אם התחלתם לעבוד באמצע השנה – כנראה ששילמתם יותר מדי מס הכנסה. בצעו הצהרת מס כדי להפחית את סכום המס בו אתם חייבים. ההחזר יכול להיות משמעותי.

זקוקים לסיוע?

בידקו גם את אופציית אימון קריירה (coaching)

להלן שתי חברות שתוכלנה לסייע לך במציאת עבודה. כאמור, כאמור, תוכלו להזדכות בהמשך על העלות שלהן כאשר תגישו הצהרת מס.

בידקו שרותים מועילים אחרים