השכונות השוות בברלין

ברלין היא עיר הבירה, ואחת מ-16 המדינות שמרכיבות את גרמניה. מבחינת גודל, בברלין יש כ-3.7 מליון תושבים על שטח של כמחצית משטחה של גוש דן. העיר מחולקת לאזורים ושכונות, וכמו בכל עיר, יש שכונות נחשבות, ויש כאלה פחות. השכונות היותר מענינות נמצאות גם באזור גאוגרפי מסביב למרכז העיר. מדריכים שונים מתמקדים בשכונות של ברלין עבור תיירים, אבל אנחנו ננסה להתמקד בשכונות ששווה לגור בהן בברלין, ולמי הן מתאימות. כמו בישראל, יש כאלו שיעדיפו לגור באיזור פלורנטין, ויש כאלו שמעדיפים את רמת אביב. מכיוון שעדיין מדובר במטרופולין, ההשוואה לתל-אביב היא מתאימה. לעומת זאת, ברלין מתפרסת על שטח גדול בהרבה ולכן מציעה סגנונות שונים ומגוונים.

Mitte

מיטֵה – בגרמנית מרכז. מרכז העיר הוא בחלקו אטרקציה לתיירים. תמצאו שם את מגדל הטלוויזיה באלכסנדרפלאץ, שער ברנדנבורג, וכדומה. אבל המרכז הוא לא רק לתיירים, ויש אזורים מדליקים לגור בהם. עם בתי קפה סטייליסטים, מסעדות, חנויות מעצבים ועוד. המחירים במיטה גבוהים מאזורים אחרים, והיא נחשבת באופן כללי לשכונה הכי יוקרתית. באופן יחסי היא לא שכונה גדולה למגורים, ולכן מרבית הברלינאים גרים בשכונות שעוטפות את המרכז.

Prenzlauerberg

פרנצלאורברג היא השכונה שנושקת מצפון למרכז. בעבר השכונה היתה חלק ממזרח גרמניה, ובשנות ה-90 היתה במצב ירוד ומוזנח. לאט לאט התחילו להגיע אליה אמנים, מוזיקאים, ואנשי הפרינג׳. מאז השכונה עברה תהליך של בורגניזציה ועכשיו היא שכונה מאד נחשבת בעיר. היא נחשבת לשכונה יחסית נקיה ונעימה, עם גני-ילדים ובתי ספר טובים. מתאימה למשפחות צעירות שמחפשות מקום שיש לו וייב, אבל מרגיש יחסית נוח ובטוח.

Kreuzberg

קרויצברג נמצאת דרומית למיטֵה, נקודת ההשקה היא באיזור צ׳קפוינט צ׳ארלי. אבל היתה בעבר חלק מברלין המערבית. השכונה מתאפיינת בשילוב של אוכלוסיה טורקית שהיגרה לגרמניה לאחר מלחמת העולם השניה. כלומר גרמנים ממוצא טורקי שמרביתם נולדו וגדלו כאן. עדיין, במהלך השנים לאחר נפילת החומה השכונה התפתחה והיום היא מגוונת וכיפית. קרויצברג קצת פחות בורגנית מפרנצלאורברג, ולצד משפחות מקומיות יש בה יותר צעירים, ברים וחיי לילה.

Neukölln

נויקולן נמצאת בסמיכות לקרויצברג, כך שחלק מהאזורים בשכונה מכונים קרויצקולן, שילוב של קרויצ(ברג) ו(נוי)קולן. נויקולן נחשבת לשכונה הכי מגוונת מבחינה אתנית בעיר, ואולי בכל גרמניה. יש בה שילוב של אוכלוסיה מוסלמית, טורקית, וכן הרבה מאד מהגרים צעירים מכל העולם: ספרד, איטליה, ישראל, בריטניה, ארה״ב, קנדה וכו. בחלק מהשכונה אפשר לומר שקשה לשמוע גרמנית. השכונה נחשבת יחסית פחות ״נקיה״, למרות שיש בה איזורים מקסימים ואפילו הרבה טבע. בשנים האחרונות גם נויקולן נהיתה יותר בורגנית ויש בה הרבה משפחות בינלאומיות, שווקים, חנויות יד-שניה, גנים ובתי ספר. כמו גויאבה, יש שמתים עליה, ויש ששונאים אותה. קשה אבל להתעלם או להרגיש אדיש כלפיה.

Schöneberg

שונברג היא איזור נעים למגורים, לקניות, ירוק, ואינה מרוחקת משכונות אחרות ברחבי העיר.

Charlottenburg

שרלוטנבורג היא שכונה שקטה יחסית, ירוקה, אלגנטית ונוחה למגורים. יש לה אופי קצת יותר שמרני, ואולי דומה יותר לערים אחרות בגרמניה, מאשר לשכונות אחרות בברלין עצמה.

Friedrichshain

פרידריכסהיין היא עוד שכונה שהיתה שייכת למזרח ברלין, אבל בניגוד לפרנצלאורברג עדיין נחשבת קצת יותר צעירה וטרנדית. לשכונה חיי לילה יותר תוססים בשילוב אמנותיות ויצירתיות.

Wedding

בֶדינג/וודינג נמצאת בסמיכות לפרנצלאורברג, אבל הרבה פחות מצוחצחת. כמו בקרויצברג, יש בוודינג אוכלוסיה טורקית נרחבת, אבל בשנים האחרונות הרבה צעירים עברו אליה. אמנים, יוצרים, קהל אלטנרטיבי, הרבה בגלל המחירים היותר זולים באופן יחסי. וודינג עדיין לא נחשבת מקום אידאלי למשפחות וילדים, למרות שהמצב משתפר שם, בעיקר באזורים בהם התמקמו צעירים יותר מבוססים שהקימו משפחות לאורך הזמן.

שכונות אחרות

לברלין עוד שכונות רבות, וככל שמתרחקים מהמרכז, כך גם הביקוש יורד, ואיתו מחירי הדיור. לעומת זאת, שכונות יותר מרוחקות אולי לא יתאימו למי שרוצה להרגיש חלק מהוייב של ברלין.

Lichtenberg, Marzan

לישטנברג ומארצאן הן שכונות במזרח העיר, ויש להן עדיין תחושה חזקה של התקופה הסובייטית. בניני מגורים רבי קומות בבלוקים ענקיים. האיזורים האלו מאופיינים באוכלוסיה גרמנית ממעמד סוציואקונומי נמוך יותר, וכן אולי יותר אנשים עם דעות קדומות נגד זרים. זה נשמע קצת מפחיד, אבל זה לא כזה נורא.

Pankow

פאנקוֹ נמצאת מצפון לעיר, ומשתרעת על פני שטח גדול. שכונה שהיא קצת יותר חלק מהפרברים, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר צעירים, אקדמיים ואחרים עברו אליה, בעיקר כאלו שלא הצליחו למצוא מקום מספיק מרווח או זול בשכונה יותר מרכזית.

Moabit

מוֹאבּיט היא שכונה קצת פחות מטופחת, עם אוכלוסיה מגוונת ממעמד העובדים, טורקים, מוסלמים, גרמנים. השכונה מתפתחת, עם סטודנטים וצעירים שעברו אליה, בעיקר בגלל מיקום יחסית נוח ומחירים זולים, אך עדיין לא במיוחד טרנדית או אטרקטיבית לרבים.